Dankzij Silverlight kunnen bezoekers op de NOS-site op een interactieve manier
twaalf kanalen met beelden van de Spelen ontvangen. Voorwaarde is wel dat
gebruikers een brokje software, een zogenoemde plug-in, downloaden.

En dat opent voor Microsoft wegen om een grotere rol te spelen bij
video op websites. Nu is de hoofdrol nog weggelegd voor Flash van concurrent
Adobe, vooral doordat de populaire videosite YouTube deze techniek hanteert.

De keuze voor Silverlight is puur financieel, zegt hoofd nieuwe media Roeland
Stekelenburg van de NOS. "Flash is voor ons te duur voor livestreams. Wij
beschikken daarvoor over een beperkt budget.”

Microsoft presenteerde Silverlight een jaar geleden. Grote partijen
hebben sindsdien de techniek omarmd, waaronder de Amerikaanse
internetprovider AOL en Major League Baseball, de proforganisatie voor
honkbalclubs in de Verenigde Staten.

De Amerikaanse tv-zender NBC brengt nu ook beelden van de Olympische Spelen op
internet via Silverlight. Op de eerste dag van de Spelen keken al bijna vijf
miljoen Amerikanen online. De NOS meldde maandag dat zijn Olympische site
dagelijks zo’n 300.000 unieke bezoekers trekt. Dat wil overigens niet zeggen
dat zij allemaal Silverlight gebruiken. De beelden zijn ook te zien in de
Windows Media Player.

De NOS wil zich niet binden aan de nieuwe software. Stekelenburg: "Wij
vinden het als publieke omroep belangrijk om onafhankelijke positie te
bewaren. Andere technieken zijn welkom. Voor video on demand is Flash
bijvoorbeeld prima.''

Stekelenburg wil dan ook niet dat Microsoft goede sier maakt met de NOS voor
promotie van Silverlight. "Als ze dat doen, dan stop ik er gelijk mee.'' De
mediabaas is wel positief over het programma. "Het resultaat is mooi, over
de beelden zijn we tevreden. Maar we hebben wel bugs en
implementatieproblemen gehad.''

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl